Leerlingen Terra Eelde ontwerpen poster museumtuin

Een goede poster valt op, communiceert een boodschap en zet aan tot actie. Dit klink eenvoudig. Toch komt er nog heel wat kijken bij het ontwerpen van een poster. Dit ondervond een aantal leerlingen van het Terra in Eelde. De examenklassen met de keuzemodule kunst en cultuur ontwierpen een poster voor de museumtuin van Museum De Buitenplaats. De opdracht: breng de museumtuin onder de aandacht bij een breed publiek en verleid mensen om de tuin te bezoeken.

De opdracht ging van start in de museumtuin. Met de smartphone in de hand zochten de leerlingen naar mooie sculpturen, planten en bijzondere doorkijkjes. De zelfgemaakte foto’s, soms uitgewerkt tot illustraties, vormden de basis van het posterontwerp. Als grafisch ontwerpers in spé gingen de leerlingen vervolgens in een periode van twee maanden aan de slag met druktechnieken, fotografie en digitale beeldbewerkingsprogramma’s.

Door middel van de ontwerpopdracht werden leerlingen uitgedaagd om na te denken over hoe je informatie op een aantrekkelijke en functionele manier presenteert. Wat is een goede slogan en moet het adres van het museum op de poster? Hoe kunnen woord en beeld elkaar versterken? Ook bood de opdracht leerlingen inzicht in de samenwerking tussen een grafisch vormgever en een opdrachtgever.

Het resultaat? Dertig bijzondere posterontwerpen die de museumtuin elk op een andere wijze uitlichten. Museum De Buitenplaats koos twee ontwerpen uit die in beperkte oplage worden gedrukt en verspreid. Sjanet Bijker en Wil Brugman, docenten aan het Terra College: ‘Wij zijn ontzettend trots op deze leerlingen, en op wat zij hebben ontworpen voor het museum. Als je 15 of 16 jaar oud bent, heb je nog niet de bagage die je nodig hebt om tot de juiste keuzes te komen. Het maken van een affiche voor een specifieke doelgroep is een bijzondere opdracht. De resultaten zijn echt prachtig vinden wij.’

Zowel de school als het museum kijken tevreden terug op de ontwerpopdracht en zijn voornemens deze in de toekomst te herhalen. Sjanet Bijker en Wil Brugman: ‘De samenwerking tussen museum en de school is een hele waardevolle. Deze professionele manier van werken geeft leerlingen de mogelijkheid om tot betere keuzes te komen voor hun vervolg opleiding.’